پارادیتا: داده‌های کوچک با ارزش

ارسال شده توسط در یک‌شنبه 21 خرداد 1402
پارادیتا: داده‌های کوچک با ارزش
یکی از عناوینی که این روز ها در دنیای نظرسنجی بسیار با آن مواجه می شویم پارادیتا است. در این مقاله می خواهیم به طور کامل بررسی کنیم که پارادیتا چیست و چگونه باید در طی یک فرآیند نظرسنجی از آن استفاده کرد.
کیفیت داده های به دست آمده در یک نظر سنجی همواره از موضوعات پرچالش است. در دنیای امروز به دست آوردن داده‌هایی که بتوانیم به آن‌ها اعتماد کنیم و کم ترین میزان خطا را داشته باشد، بسیار دشوار است. یکی از ابزار های کاربردی در این زمینه استفاده از پارادیتا است.
پارادیتا از دو بخش para به معنا همراه و data به معنا داده تشکیل شده است. کوپر در سال 1998 اولین بار از اصطلاح پارادیتا استفاده کرد. او از این اصطلاح برای اشاره به فرآیند ها خودکار استفاده کرد. کروتر در سال 2013 پارادیتا را یک نوع داده کمکی معرفی کرد. بگذارید پیش از آن که به سراغ جزئیات بیشتری برویم با یک مثال بیشتر درباره پارادیتا توضیح دهیم.
فرض کنید شما برای خرید یک آچار به یک مغازه مراجعه می کنید. شما نمی دانید کدام آچار مناسب نیاز شماست و بیش تر به کارتان می آید پس از فروشنده می پرسید که کدام یک از این آچارها برای نیاز من مناسب است؟
فروشنده فردی است که لباس مرتبی نپوشیده است. هنگام حرف زدن به چشمان شما نگاه نمی کند. به سوالات قبلی شما دقیق پاسخ نداده و به نظر می رسد شناخت چندانی از آچارها ندارد. آیا شما به پیشنهاد او برای خرید اعتماد می کنید؟
دیده های شما در خصوص محیط و فروشنده و دریافت شما از محیط در واقع همان پارادیتا است.
 در حقیقت پارادیتا مجموعه‌ای از اطلاعات مربوط به فرآیند جمع‌آوری داده‌هاست. نمونه موضوعات مربوط به یک پارادیتا در مورد یک نظرسنجی شامل زمان انجام (چه زمانی از روز)، مدت زمان، اطلاعات پاسخ دهنده، بی‌میلی پاسخ دهنده و نحوه‌ی ارتباط با پاسخ دهنده(مانند به عنوان تلفن، وب، ایمیل یا حضوری) و... است.
جالب است بدانید در دیجی سروی امکان دریافت هر نوع اطلاعات از پاسخ دهنده در قالب سوال وجود دارد. ضمن اینکه در گزارش ها و پاسخنامه ها زمان شروع پاسخ گویی و مدت زمان پاسخگویی قابل مشاهده است.
در حقیقت با توجه به این پارادیتا می‌توان پاسخنامه هایی را که در مدت زمان خیلی کوتاه تر یا خیلی بیشتر از میانگین زمان پاسخگویی تکمیل شده اند در نظر نگرفت یا آن‌ها را مجدد بررسی کرد.

دیدگاه‌های شما:

  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.
Captcha

حساب کاربری خود را رایگان بسازید

اولین آزمون یا پرسشنامه را به صورت رایگان با ثبت نام در سامانه ایجاد کنید.



ما را در شبکه‌های اجتماعی همراهی کنید

جدیدترین اخبار ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید و از کد‌های تخفیف با خبر شوید