مزایا و معایب نظرسنجی آنلاین

ارسال شده توسط در چهارشنبه 8 آذر 1402
مزایا و معایب نظرسنجی آنلاین
نظرسنجی آنلاین یک پرسشنامه ی ساختاریافته است که مخاطبان هدف شما از طریق اینترنت آن را تکمیل می کنند. نظرسنجی های آنلاین می توانند در طول و قالب متفاوت باشند و انواع مختلفی از سوالات را شامل شوند، از جمله چند گزینه ای، اولویت دهی، پاسخ کوتاه و غیره. داده ها در یک پایگاه داده ذخیره می شوند و ابزار نظرسنجی به طور کلی سطحی از تجزیه و تحلیل داده ها را ارائه می دهد.
در این پست به بررسی مزایا و معایب این نظرسنجی ها می پردازیم.

ابتدا برخی از مزایای قابل توجه نظرسنجی های انجام شده به صورت آنلاین را بررسی می کنیم.

1. راحتی بیشتر و پاسخ های بهتر

نظرسنجی آنلاین این امکان را به همه شرکت کنندگان می دهد تا هر زمان که می خواهند نظرسنجی را شروع کنند و هر زمان که مناسب است متوقف شوند. اجازه دادن به پاسخ دهندگان برای افزایش یا کاهش سرعت مطابق با راحتی خود منجر به پاسخ های بهتر می شود.

2. قابلیت دسترسی از هر دستگاه

نظرسنجی‌های آنلاین از پیشرفت فناوری بهره می‌برند و سهولت استفاده و انعطاف‌پذیری لازم برای تکمیل فرم‌های نظرسنجی را فراهم می‌کنند. مهم نیست پاسخ دهندگان از چه دستگاهی استفاده می کنند؛ فقط لینک مناسب را از طریق ایمیل یا پیام متنی برای آن ها ارسال کنید و آن ها می توانند بلافاصله از دستگاه خود به آن دسترسی داشته باشند.

3. صرفه جویی در هزینه و زمان

با ظهور نظرسنجی های آنلاین، هیچ هزینه ای برای استخدام مصاحبه کننده، نظرسنجی های تلفنی یا حضوری، چاپ برای نظرسنجی های کاغذی و سایر هزینه های مرتبط وجود ندارد. بعلاوه در کمترین زمان می توانید پرسشنامه را ایجاد و نظرسنجی را برگزار کنید.

نظرسنجی‌های تحت وب را می‌توانید متناسب با نیاز خود و دقیقاً همانطور که می خواهید طراحی کنید. طراحی جذاب تأثیر مثبتی بر جای می گذارد و بلافاصله شرکت کنندگان را متقاعد می کند که در نظرسنجی شما مشارکت کنند.

5. بدون حضور مصاحبه کننده، بازخورد صادقانه تر

از آنجایی که پاسخ‌دهندگان پاسخ‌ های خود را مستقیماً برای شخص دیگری فاش نمی‌کنند، پاسخ گویی برای آن ها آسان‌ تر است.

برخی از معایب نظرسنجی‌های آنلاین عبارت اند از:

1. محدودیت در نمونه گیری

ارتباط با افراد ساکن مناطق دور افتاده و بدون دسترسی به اینترنت و یا حتی افراد مسن که در کار با پلتفرم‌های آنلاین مهارت ندارند، به راحتی امکان پذیر نیست.

2. احتمال وجود نتایج نادرست

در نظرسنجی های طولانی، پیچیده یا گیج کننده، این احتمال وجود دارد که شرکت کنندگان از سوالات صرف نظر کنند و پاسخ های غیر واقعی یا تصادفی ارائه دهند. در بسیاری از موارد، افراد وسوسه می شوند که در ازای دریافت جایزه، در نظرسنجی شرکت کنند. هر دوی این سناریوها می‌توانند منجر به پاسخ‌ها و نتایج نادرست شوند.

3. احتمال نادیده گرفته شدن

در عصر محدودیت توجه و حجم عظیم ایمیل ها و اعلان هایی که هر روز دریافت می کنیم، نظرسنجی آنلاین شما ممکن است به طور کامل توسط بخش بزرگی از پاسخ دهندگان احتمالی نادیده گرفته شود.

صرف نظر از موضوع مورد بحث یا صرفاً اینکه پاسخ دهندگان شما نمی خواهند پاسخ های صادقانه ای از ترس قضاوت شدن ارائه کنند، سوگیری پاسخ می تواند چالش برانگیز باشد.

دیدگاه‌های شما:

  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.
Captcha

حساب کاربری خود را رایگان بسازید

اولین آزمون یا پرسشنامه را به صورت رایگان با ثبت نام در سامانه ایجاد کنید.



ما را در شبکه‌های اجتماعی همراهی کنید

جدیدترین اخبار ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید و از کد‌های تخفیف با خبر شوید