تاریخچه مختصر تحقیقات پیمایشی

ارسال شده توسط در چهارشنبه 15 آذر 1402
تاریخچه مختصر تحقیقات پیمایشی

انجام نظرسنجی به اندازه کافی ساده به نظر می رسد: از مردم سؤال بپرسید، پاسخ های آن ها را ثبت کنید و نتایج را گزارش دهید.

حتی امپراطوران روم در دوران باستان از شهروندان خود نظرسنجی می کردند. نظرسنجی های مدرن به چهار "جهش" علمی انجام شده در طول 200 سال گذشته وابسته است. همان طور که می دانیم، بدون این نوآوری ها تحقیقات بازار وجود نداشت.

  1. می توان به پاسخ دهندگان اعتماد کرد

حاکمان هزاران سال است که از سرشماری جمعیت استفاده کرده اند. در طول قرون وسطی، پاسخ دهندگان معمولاً مقاماتی مانند روحانیون یا اشراف بودند که تعداد و شرایط زندگی اعضای محله یا رعیت خود را گزارش می‌کردند. حاکمان به «فرد معمولی» اعتماد نداشتند تا درباره ی خودش صحبت کند.

در دهه 1800، سوسیالیست های فابیان و کارل مارکس برای اطلاعات از شرایط کار فقرا به اطلاع دهندگان کلیدی (صاحبان کارخانه یا سوسیالیست های مورد اعتماد) اتکا کردند.

زمانی که محققان از کارگران کارخانه ها و زاغه نشینان خواستند تا در مورد شرایط کار و زندگی خود گزارش دهند، انقلاب بزرگی رخ داد. تغییر به داده‌های مبتنی بر پاسخ‌دهنده، سوگیری‌های عمده‌ای را از بین برد. با این حال، سوگیری مطلوبیت اجتماعی و تمایل به آشکار نکردن نظرات، یک مشکل مهم برای نظرسنجی های مدرن باقی ماند.

  1. نمونه های تصادفی کوچک دقیق هستند

نظرسنجی‌های اصلاح‌طلبان اجتماعی که توسط ویکتوریایی‌ها انجام شد، معمولاً با 10000 تا 20000 نفر مصاحبه می‌کرد تا از نمایندگی اطمینان حاصل شود. آماردانان از آن زمان نشان داده اند که نمونه گیری از 20000 نفر برای ارائه یک ایده بی طرفانه از وضعیت اقتصادی یا نظر آن ها ضروری نیست. امروزه معمول است که نظرسنجی ها با نمونه های 600 تایی کاملاً دقیق باشند. استفاده از نمونه کوچکتر، سریع تر و کم هزینه تر است.

  1. کنترل آماری

محققان پزشکی آزمایش‌های دقیقی انجام می‌ دهند تا اطمینان حاصل کنند که فقط مداخله (مثلاً عامل شیمیایی یا دارو) بر ماده یا موضوع آزمایش تأثیر می‌گذارد. در علوم اجتماعی چنین کنترلی امکان پذیر نیست. بسیاری از عوامل غیر قابل کنترل بر مطالعات تحقیقات بازار تأثیر می گذارد. تجزیه و تحلیل آماری چند متغیره روش های قدرتمندی را برای جداسازی و شناسایی روابط میان داده های جمع آوری شده به محققان ارائه می دهد.

  1. تحولات لجستیکی

حتی با پیشرفت‌هایی که در بالا ذکر شد، نظرسنجی مدرن نیاز به یک نوآوری نهایی داشت. در اواسط دهه 1930، شبکه های ارتباطی به سرعت در سراسر آمریکای شمالی گسترش یافت. سفرهای هوایی شبکه های پستی را  تقویت کرد و تلفن به یک وسیله خانگی رایج تبدیل شد. این تحولات به نظرسنجی هایی مانند جورج گالوپ اجازه داد تا با نمونه های بزرگی از جمعیت تماس بگیرند.

 آینده

تکنیک های جدیدی در تحقیقات پیمایشی در حال ظهور هستند. اینترنت به روشی قدرتمند برای جمع آوری اطلاعات تبدیل شده است. کاربردهای تحقیق پیمایشی همگام با شبکه های ارتباطی به تغییر خود ادامه خواهند داد.

اکنون محققان از پاسخ‌دهندگان در پایگاه‌های داده شرکت نمونه‌گیری می‌کنند و اطلاعات نظرسنجی در ازای پاداش یا حتی پرداخت‌های نقدی جمع‌آوری می‌شود. تحقیقات بازار و نظرسنجی ادامه خواهد یافت؛ نوآوری‌ها به اصلاح روش‌ها کمک می کند، اما همه تغییرات مستلزم تعدیل چهار نوآوری اساسی است که نظرسنجی مدرن را ایجاد کرده است.

دیدگاه‌های شما:

  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.
Captcha

حساب کاربری خود را رایگان بسازید

اولین آزمون یا پرسشنامه را به صورت رایگان با ثبت نام در سامانه ایجاد کنید.



ما را در شبکه‌های اجتماعی همراهی کنید

جدیدترین اخبار ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید و از کد‌های تخفیف با خبر شوید