بر اساس آزمون دیسک چه شخصیتی دارید؟

ارسال شده توسط در شنبه 18 آذر 1402
بر اساس آزمون دیسک چه شخصیتی دارید؟
انسان ها بدون ارتباط با یکدیگر همچون جزیره ای تنها هستند و طبیعتاً ارتباط موثر میتواند به ما در مسیر رشد کمک کند. البته ارتباط مؤثر و مفید شرایط و اصولی دارد که در زمان دیگری به آن می پردازیم. آن چه در این مقاله بررسی میشود مدل رفتارشناسی دیسک است که کمک می کند خود و دیگران و طریقه برقراری ارتباط با افراد مختلف را بدانیم.
براساس این تست افراد به چهار دسته D، I، S و C تقسیم می‌شوند. هرکدام از این دسته ها صفات و خصوصیات منحصر به فرد دارند.
 
اما این تست از کجا آمده است؟
ویلیام مارستون ملقب به چارلز مولتن یک روانشناس آمریکایی اولین بار با مشاهده رفتار افراد مختلف آنها را به چهار دسته تقسیم کرد. تست دیسک فقط یکی از کارهای این روان شناس است او اولین نمونه دستگاه پلی گراف یا همان دروغ سنج را به کمک همسرش ابداع کرد. سال 1940 والتر کلارک تست را بهبود داد تا بتواند برای استخدام کارمندان به کار گرفته شود.
او برای این کار یک لیست از 80 صفت تهیه کرد و به پاسخ دهندگان مختلف داد تا صفات خود را علامت گذاری کنند و در نهایت به چهار مدل مختلف رسید که مشابه چهار دسته شخصیتی مارستون بود.
در نهایت پس از 15 سال به کمک کلارک و سایر محققین تست دیسک با 24 سوال ارائه شد که بسیار مشابه تست دیسک امروزی بود.
 
هر گروه چه ویژگیهایی دارند؟
D -افرادی که با دیگران مقابله می کنند:
این افراد در کارهای اجرایی عالی عمل می کنند. اراده قوی دارند اما در کارهایی که نیاز به صبر و حوصله دارند ضعیف هستند. در برابر تأثیرپذیری از دیگران مقاومت می کنند. معمولاً از عملکرد خود و دیگران انتظار بالایی دارند. رقابت، حس استقلال و بحث و گفتگو را دوست دارند.
این افراد ممکن است از نظر دیگران بیش از آنکه گوش شنوا داشته باشند صحبت کنند. آنها به 4 دسته خلاق، توسعه گرا، الهام بخش و نتیجه گرا تقسیم میشوند.
I-طرفداران برقراری ارتباط دو طرفه و فعال:
این افراد ارتباط با دیگران را دوست دارند و معمولاً شور و اشتیاق خود را ابراز میکنند. خوش بین هستند و فعالیتهای گروهی را دوست دارند از ملاقات افراد جدید لذت می برند. آن ها دوست ندارند مدام کنترل شوند و از محیط های کاری منعطف لذت میبرند. این دسته بهتر است روی احساساتشان کنترل بیشتری داشته باشند. گاهی تصمیمات آنی و بدون فکر میگیرند.
آن ها به 4 دسته ارزیاب، متقاعدکننده، مشاور و ارتقا دهنده تقسیم می شوند.
S- افرادی که برای ارتباط نه پیش قدم میشوند و نه مقابله میکنند:
این افراد شنونده های خوبی هستند و از قرار گرفتن در موقعیت هایی که منجر به کمک به دیگران شود انگیزه میگیرند. از عدم ثبات لذت نمی برند. دوست ندارند مرکز توجه باشند و یا چند کار را همزمان پیش ببرند. گاهی پیش می آید که سرعت کاری آن ها کند است و به همین دلیل با تعیین زمان برای کارها مشکل دارند.
این گروه به 4 مدل رفتاری متخصص، پیش برنده، نماینده و جستجوگر تقسیم میشوند.
C- منفعل ها در برقراری ارتباط:
این افراد دقیق، منظم و محتاط هستند. بیشتر تصمیمات واقع گرایانه می گیرد و به حفظ حریم خصوصی اهمیت میدهد. محیط هایی را ترجیح می دهند که ساماندهی شده باشد و گاهی مقابل ایده های دیگران مقاومت می کنند. این گروه به سه دسته متبحر، کمالگرا و متفکر هدفمند تقسیم میشوند.
 
تست دیسک چه کاربردی دارد؟
این تست یکی از کاربردی‌ترین مدلهای رفتارشناسی است که در موارد زیر میتواند بسیار کمک کننده باشد:
1. انتخاب همسر
2. کمک به تربیت صحیح و رفتار مناسب با فرزندان
3. استخدام فرد مناسب با توجه به موقعیت شغلی و ویژگی های کاری مورد نیاز
4. کمک به شناخت افراد مختلف در مذاکرات و مباحث تجاری
5. بهبود ارتباطات با افراد مختلف
6. پیشرفت شغلی و...
 
در دیجی سروی امکان طراحی این تست وجود دارد پیشنهاد میکنم حتما این تست را برای شناخت نوع شخصیت و مدل رفتاری خود انجام دهید.

دیدگاه‌های شما:

  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.
Captcha

حساب کاربری خود را رایگان بسازید

اولین آزمون یا پرسشنامه را به صورت رایگان با ثبت نام در سامانه ایجاد کنید.



ما را در شبکه‌های اجتماعی همراهی کنید

جدیدترین اخبار ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید و از کد‌های تخفیف با خبر شوید