ارزیابی 360 درجه چیست و چه کاربردی دارد؟

ارسال شده توسط در سه‌شنبه 12 دی 1402
ارزیابی 360 درجه چیست و چه کاربردی دارد؟
ارزیابی 360 درجه یک روش جامع برای ارزیابی عملکرد کارکنان است که نه تنها شامل ارزیابی توسط مدیران و سرپرستان است بلکه نظرات همکاران و زیرمجموعه ها و حتی خود فرد مورد بررسی نیز مد نظر قرار میگیرد. این روش به دلیل اینکه تمام افراد در محیط کار را درگیر می کند ارزیابی 360 درجه نام دارد.
 
این ارزیابی چگونه انجام می شود؟
0. هدف گذاری: ابتدا مشخص می شود هدف از انجام این ارزیابی چیست و چه مواردی قرار است بررسی شود؟ سوالات مصاحبه و یا پرسشنامه ها مطابق هدف تعیین شده طراحی می شود.
1. جمع آوری بازخورد: در این مرحله بازخوردهای متنوع از همه افراد جمع آوری می شود این مرحله می تواند شامل ارزیابی های کتبی یا مصاحبه شفاهی و یا پرسشنامه آنلاین باشد.
2. تحلیل بازخورد: پس از جمع آوری بازخوردها، آن ها مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند تا الگو عملکرد و نقاط ضعف و قوت شناسایی شود.
3. بازخورد به فرد: نتایج تحلیل بازخوردها به فرد مورد بررسی اعلام می شود تا بتواند نقاط قوت خود را تقویت کرده و نقاط ضعف را بهبود بخشد.
4. برنامه ریزی توسعه: بر اساس نتایج بازخوردها یک برنامه توسعه شخصی برای فرد تهیه می شود که شامل اقدامات و فعالیت های موردنیاز برای بهبود عملکرد فرد است.
 
 این روش چه کاربردی دارد؟
از کاربرد های اصلی این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. توسعه فردی: با دریافت بازخوردهای گسترده، فرد مورد بررسی می تواند روش های بهبود عملکرد خود را شناسایی کند.
2. توسعه سازمانی: این روش به سازمان نیز کمک می کند تا الگوهای عملکرد خود را شناسایی کرده و از آنها برای بهبود سازمان و توسعه منابع انسانی استفاده کند.
3. ارتقا روابط کاری: با درگیر کردن همه اعضا سازمان در یک ارزیابی روابط کاری بهبود می یابد و افراد با یکدیگر بهتر می شوند.
 
معایب ارزیاب 360 درجه چیست؟
با وجود کمک به توسعه فردی و سازمانی این روش معایبی هم دارد که ممکن است روند اجرا را سخت کند.
1. پیچیدگی: جمع آوری نظرات از تمام افراد سازمان نیازمند زمان و تلاش بسیار زیاد است و ممکن است با مقاومت و مخالفت برخی افراد نیز روبرو شود.
2. تعارض نظرات: نظرات مختلف افراد ممکن است با یکدیگر تعارض داشته باشند و باعث گمراهی در روند ارزیابی شوند.
3. خطاهای انسانی: ممکن است بخش هایی از نظرات به دلیل تعصبات شخصی یا عدم آگاهی صحت نداشته باشد و باعث عدم تحقق عدالت در سازمان شود.
 
 
بنابراین با وجود اینکه این روش بسیار جذاب و کاربردی است اما نقدهای زیادی به آن وارد شده است و برای رسیدن به نتیجه درست نیاز به برنامه ریزی دقیق و استفاده از روش های مناسب و تضمین صحت و عدالت در جمع آوری نظرات دارد.

دیدگاه‌های شما:

  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.
Captcha

حساب کاربری خود را رایگان بسازید

اولین آزمون یا پرسشنامه را به صورت رایگان با ثبت نام در سامانه ایجاد کنید.



ما را در شبکه‌های اجتماعی همراهی کنید

جدیدترین اخبار ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید و از کد‌های تخفیف با خبر شوید