شش تغییر اساسی در دنیای نظرسنجی

ارسال شده توسط در شنبه 12 شهریور 1401
شش تغییر اساسی در دنیای نظرسنجی
ایجاد یک نظرسنجی در دنیای امروز به سادگی ممکن نیست. زیرا ایجاد و بررسی و پاسخگویی به نظرسنجی‌ها تفاوت‌های محسوسی داشته است که باید به آن‌ها توجه کرد. در ادامه این شش تغییر بررسی شده است:
  • خود اجرایی (Self-administration) پرسشنامه رواج یافته است.

در دو دهه‌ ی گذشته شاهد مصاحبه‌ ی تلفنی به عنوان جایگزینی برای مصاحبه‌ی حضوری رواج یافت و طراحی و اجرای نظرسنجی‌ های تلفنی به یک تخصص تبدیل شد. روش مصاحبه‌ ی شناختی (cognitive interviewing) معمولاً متکی بر ارتباطات رو در رو بود؛ بنابراین برای نظرسنجی تلفنی مناسب نبود. با گذشت زمان مصاحبه‌های تلفنی با مشکلات متعددی روبرو شدند. از نظر فرهنگی، استفاده از تلفن ثابت کمتر شد و نظرسنجی‌ های تلفنی تقریباً منسوخ شدند. این امر منجر به توسعه‌ی روش‌ های وب پوش (پیام‌های متنی یا تصویری که در بستر وب به کاربر نمایش داده می‌شوند) شده است که به موجب آن از طریق پست با افراد ارتباط برقرار می‌ شود و از آن‌ها خواسته می‌ شود تا در بستر وب به سؤالات پاسخ دهند.

  • توجه به محرک‌ های انگیزشی برای پاسخگویی مهم است.

در مصاحبه‌ ی ‌شناختی و گروه‌ های کانونی (Focus group) محرک های انگیزشی اهمیت چندانی نداشتند. در این روش‌ها تمرکز بیشتر روی ویژگی‌ های سوالات بود. در پرسشنامه‌های اینترنتی، راهنمایی و ترغیب به پاسخگویی باید از طریق چند کلمه و صفحه‌ ی رایانه بدون حضور هیچ مصاحبه‌ کننده‌ ای صورت گیرد. بنابراین محرک‌ های انگیزشی عاملی مهم و کلیدی هستند.

در نظرسنجی‌ های تلفنی ارتباط از طریق کلمات، لحن و آهنگ صدا است. در نظرسنجی‌ های وب نیز کلمات اصلی‌ ترین وسیله‌ ی ارتباط هستند؛ اما سه عامل دیگر نیز تأثیر گذار است: اعداد، نمادها و تصاویر. برای مثال در مصاحبه‌ ی رو در رو و تلفنی وقتی مصاحبه‌ کننده تاریخ تولد را بپرسد، پاسخ‌ دهنده ممکن است به شکل‌ های مختلفی پاسخ دهد. تبدیل پاسخ‌ ها به یک شکل واحد باید توسط مصاحبه‌کننده انجام شود، که مسئولیت بیشتری ایجاد می‌ کند و امکان ایجاد خطا را افزایش می‌ دهد.

شکل دریافت این اطلاعات در پرسشنامه‌ های اینترنتی نیز تاثیر گذار است. برای مثال در تحقیق بالا پاسخ‌ دهنده ملزم به قرار دادن دو رقم ماه در جعبه‌ ی اول و چهار رقم سال در جعبه‌ی دوم بود. برای هر طرح بصری در نمودار، درصد کسانی که درست به سؤال پاسخ داده‌ اند ثبت شده است. ضعیف‌ ترین درصد پاسخگویی زمانی است که دو کلمه‌ی "ماه" و "سال" در زیر جعبه‌های پاسخ و جدا از هم قرار گرفته‌اند. بهترین عملکرد نیز زمانی به دست آمد که نماد ماه و سال قبل از جعبه‌ها، با اندازه‌ی مناسب و به همان شکلی که خوانده می‌شوند قرار گیرند. نتایج این تحقیق نشان داد که چگونه طراحی بصری می‌تواند بر نحوه‌ ی پاسخگویی افراد ‌تأثیر بگذارد. بنابراین تمرکز بر روی این‌که کلمات سؤال برای شما چه معنی دارند به تنهایی کافی نیست. امروزه طراحی بصری نیز در ایجاد یک پرسشنامه‌ی مناسب بسیار موثر است.

  • طراحی بصری (Visual design) در ارزیابی پرسشنامه‌ ها جایگاه ویژه‌ای دارد.

در نظرسنجی‌های تلفنی ارتباط از طریق کلمات، لحن و آهنگ صدا است. در نظرسنجی‌های وب نیز کلمات اصلی‌ترین وسیله‌ی ارتباط هستند؛ اما سه عامل دیگر نیز تأثیرگذار است: اعداد، نمادها و تصاویر. برای مثال در مصاحبه‌ی رو در رو و تلفنی وقتی مصاحبه‌کننده تاریخ تولد را بپرسد، پاسخ‌دهنده ممکن است به شکل‌های مختلفی پاسخ دهد. تبدیل پاسخ‌ها به یک شکل واحد باید توسط مصاحبه‌کننده انجام شود، که مسئولیت بیشتری ایجاد می‌کند و امکان ایجاد خطا را افزایش می‌دهد.

شکل دریافت این اطلاعات در پرسشنامه‌های اینترنتی نیز تاثیرگذار است. برای مثال در تحقیق بالا پاسخ‌دهنده ملزم به قرار دادن دو رقم ماه در جعبه‌ی اول و چهار رقم سال در جعبه‌ی دوم بود. برای هر طرح بصری در نمودار، درصد کسانی که درست به سؤال پاسخ داده‌اند ثبت شده است. ضعیف‌ترین درصد پاسخگویی زمانی است که دو کلمه‌ی "ماه" و "سال" در زیر جعبه‌های پاسخ و جدا از هم قرار گرفته‌اند. بهترین عملکرد نیز زمانی به دست آمد که نماد ماه و سال قبل از جعبه‌ها، با اندازه‌ی مناسب و به همان شکلی که خوانده می‌شوند قرار گیرند. نتایج این تحقیق نشان داد که چگونه طراحی بصری می‌تواند بر نحوه‌ی پاسخگویی افراد ‌تأثیر بگذارد. بنابراین تمرکز بر روی این‌که کلمات سؤال برای شما چه معنی دارند به تنهایی کافی نیست. امروزه طراحی بصری نیز در ایجاد یک پرسشنامه‌ی مناسب بسیار موثر است.

 

  • یکپارچگی پرسشنامه‌ ها یک عامل مهم است.

نظرسنجی‌های تحت وب دو نوع قالب سؤال را فراهم کرده است.

دکمه‌ی رادیویی (radio button) که اجازه می‌دهد فقط یک پاسخ‌ علامت‌گذاری شود، در مقابل جعبه‌ای (HTML box) که امکان انتخاب چند گزینه را دارد. در استفاده از هرکدام از انواع سؤالات، باید دقت کرد تا خطایی ایجاد نشود. در واقع پرسشنامه باید در عین حال که از انواع سؤالات تهیه شده است، یکپارچه باشد.

  • نظرسنجی‌ های ترکیبی در حال جایگزین شدن با نظرسنجی‌های تک حالته هستند.

 

نظرسنجی‌ های تک حالته دیگر بهترین انتخاب برای انجام نظرسنجی‌ ها نیستند. موضوعی که اکنون مطرح است تلفیق روش‌ ها برای بهبود پاسخ و کیفیت داده است. در این خصوص یک بررسی کلی انجام شد. در نمودار بالا تقریباً 60٪ پاسخ‌های مربوط به اجراهای پوش وب از طریق اینترنت ارسال شده است و باقیمانده‌ی آن از طریق پست الکترونیکی ارائه می‌ شود. جهت ایجاد انگیزه برای پاسخگویی به پرسشنامه، پاداش نقدی تعیین شد. یافته‌ی دیگر این بود که پاسخ‌ دهندگان وب از نظر سن، تحصیلات و داشتن فرزند، کاملاً متفاوت از پاسخ‌ دهندگان پرسشنامه‌ های کاغذی بودند.

  • دستگاه‌ها در تهیه‌ی سؤالات و پرسشنامه‌ها تاثیرگذار هستند.

امروزه افراد دستگاه‌ های مختلفی برای پاسخگویی به نظرسنجی‌های وب دارند؛ از جمله تلفن‌ های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌ های رومیزی. استفاده از تلفن‌ های هوشمند به عنوان راهی برای پاسخ به نظرسنجی‌ ها در حال افزایش است و در عین حال مشکلات جدیدی را در پاسخ ایجاد می‌ کند. گاهی اندازه‌ی صفحه نمایش تلفن‌ های همراه باعث می‌ شود بعضی از انواع سؤالات به درستی نمایش داده نشوند. در نتیجه ارزیابان باید سؤالات متفاوتی را برای تلفن‌ های هوشمند طراحی کنند. به علاوه، احتمال زیادی وجود دارد که پاسخ‌ دهندگان در زمان پاسخ به نظرسنجی با تلفن همراه، در حال انجام فعالیت‌ های دیگری نیز باشند.

با توجه به شش تغییر ایجاد شده در دنیای نظرسنجی، روش‌ های ارزیابی پرسشنامه باید به دقت انتخاب شوند.

 

دیدگاه‌های شما:

  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.
Captcha

حساب کاربری خود را رایگان بسازید

اولین آزمون یا پرسشنامه را به صورت رایگان با ثبت نام در سامانه ایجاد کنید.



ما را در شبکه‌های اجتماعی همراهی کنید

جدیدترین اخبار ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید و از کد‌های تخفیف با خبر شوید