برای ارزیابی پرسشنامه‌ از چه روش‌هایی استفاده کنیم؟

ارسال شده توسط در یک‌شنبه 3 مهر 1401
برای ارزیابی پرسشنامه‌ از چه روش‌هایی استفاده کنیم؟

هنگام ایجاد یک پرسشنامه، باید طول، توالی و چیدمان و انتخاب کلمات مناسب را در نظر بگیرید. بیایید بررسی کنیم که چرا؟

ابتدا به طول، توالی و چیدمان نگاه می‌کنیم. به خاطر داشته باشید که از مردم زمان می‌خواهید تا در رسیدن به هدفتان به شما کمک کنند. وقت آن‌ها را ارزشمند در نظر بگیرید و پرسشنامه‌ی خود را کوتاه و دقیق نگه دارید. یک پرسشنامه‌ی منطقی 20 سؤال دارد. پرسشنامه‌های طولانی‌تر منجر به کاهش علاقه‌ی مخاطب به پاسخگویی می‌شود و ممکن است به سؤالات بعدی به طور کامل یا صادقانه پاسخ ندهند. پرسشنامه‌ها باید با سؤالاتی در مورد اطلاعات اولیه جمعیت شناختی شروع شوند، اما فقط آنچه شما به آن نیاز دارید؛ سن، جنسیت، سطح تحصیلات، درآمد، اندازه‌ی خانوار و...

سپس می‌توانید به سؤالات خاصی بروید که هدف شما را برآورده می‌کند. سؤالات باید به طور طبیعی از یکی به دیگری جریان یابد. اگر در مورد یک محصول می‌پرسید، سپس به محصول دیگری می‌روید، برای پرسیدن سؤال در مورد محصول اول برنگردید.

ارزیابی نظرسنجی تنها شامل توجه به نکات لازم در طراحی پرسشنامه نیست. پس از طراحی پرسشنامه نیز باید ارزیابی کاملی انجام شود.

بودجه و زمان به طور کلی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب روش‌های ارزیابی هستند. روش‌های تخصصی (Expert Reviews) که نیاز به جمع‌آوری اطلاعات از افراد جامعه‌ی هدف ندارند) کم‌ترین هزینه و زمان را نیاز دارند. روش‌های میدانی (Field Methods) پرهزینه‌ترین و زمان‌برترین هستند. جمعیت ذینفع و نحوه‌ی جمع‌آوری داده‌ها نیز بر انتخاب روش‌ها ‌تأثیر می‌گذارد. مثلاً در صورتی که جامعه‌ی هدف شامل کودکان خردسال باشد، نمی‌توان از روش گروه کانونی استفاده کرد.

به طور کلی روش‌های ارزیابی پرسشنامه (Questionnaire Evaluation) شامل موارد زیر است:

دیدگاه‌های شما:

  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.
Captcha

حساب کاربری خود را رایگان بسازید

اولین آزمون یا پرسشنامه را به صورت رایگان با ثبت نام در سامانه ایجاد کنید.



ما را در شبکه‌های اجتماعی همراهی کنید

جدیدترین اخبار ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید و از کد‌های تخفیف با خبر شوید